چهارشنبه, ۳۱ مرداد , ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۰

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: امام حسن مجتبی (ع) الگوی تمام‌عیاری برای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا هرسال چند روز مانده به نیمه ماه میهمانی خدا برای من حال و حوای خاصی دارد از کوچکی به خاطر زندگی در کنار مسجدی که به نام کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی (ع) مزین شده چند روز مانده به پانزده رمضان با آذین‌بندی مسجد و حضور در خانه خدا حال و هوای ویژه‌ای در محلمان شکل می‌گرفت میلاد آقای که هیچ فقیر و مسکینی از در خانه‌اش ناامید برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.

به همین دلیل و به مناسبت نیمه ماه میهمانی خدا و ولات کریم اهل‌بیت (ع) بران آن شدیم تا با گفت و گویی و با مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان بیشتر با سجای اخلاقی این امام همام آشنا شویم

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید طالقانی ورکشی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: «امام حسن مجتبی (ع) مظلوم و گمنام است و متأسفانه کمتر از این شخصیت بی‌نظیر و مثال‌زدنی در تاریخ اسلام در مجالس اهل‌بیت نام‌برده و این امام همام دارای یک غربت و مظلومیت ویژه در بین سایر ائمه است.»

وی افزود: «وظیفه ما شیعیان و به‌خصوص دانشگاهیان است که سجایای اخلاقی و سیره این امام را بیشتر مطالعه و در جامعه ساری و جاری نماییم و امام حسن مجتبی (ع) الگوی تمام‌عیاری برای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه است.»

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: «ائمه معصوم در دو بعد عرشی و انسانی الگوی ما هستند شاید دستیابی به جایگاه عرشی برای ما انسان‌ها محال باشد ولی از بعد انسانی زندگی ائمه برای ما باید الگو شوند و این مصداق سبک زندگی اسلامی است.»

طالقانی بیان کرد: «امام حسن مجتبی (ع) دارای چند ویژگی مثال‌زدنی است، یکی از آن خصایص حلم و بردباری امام است که متأسفانه این ویژگی امروز در زندگی ما کمتر دیده می‌شود.»

وی گفت: «مشاهده نزاع‌های خیابانی، نحوه رانندگی برخی در خیابان‌ها،درگیری‌های خانوادگی و مسائل زناشویی نشان از این است که حلم و بردباری در جامعه ما کمرنگ شده است.»

طالقانی اظهار کرد: «ویژگی منحصربه‌فرد امام دوم شیعیان بخشندگی و سخاوت این امام معصوم است که به این ویژگی هم شهره شدند و ما امام حسن مجتبی (ع) را به کریم اهل‌بیت می‌شناسیم.»

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد همدان گفت:«امام حسن مجتبی (ع) در طول دوران زندگی خود دو مرتبه تمام هستی و دارایی خود را بخشید و سه مرتبه نصف دارایی خود را به نیازمندان عطا کرد.»

وی گفت: «کریم یعنی کسی که هر درخواستی پیش آن داشته باشیدست‌خالی رد نخواهی شد و این خصوصیتی است که باید امروز در جامعه ما ساری و جاری شود، بحث کمک به نیازمندان، سرکشی به ایتام و صله‌رحم از این ویژگی‌ها است.»

وی با اشاره به روایتی اظهار کرد:«امام حسن مجتبی (ع) در اعتکاف بودند و به ایشان خبر دادند که مسلمانی دچار گرفتاری و مشکلی شده است وی اعتکاف را رها کرد و به این موضوع رسیدگی کرد و گفت رسیدگی به امر مسلمانان از ضروریات است، این روایت مشخص می‌کند که نباید نسبت به جامعه پیرامون خود بی‌تفاوت شویم.»

طالقانی با اشاره به بعد زهد و بندگی امام حسن مجتبی (ع) بیان کرد: «حداقل مرتبه زهد توجه به حرام خداست و حداکثر مرتبه زهد به حلال خداست که امام حسن (ع) سرآمد روزگار خود در این عرصه است.»

وی بیان کرد: «در جنبه سیاسی امام حسن مجتبی (ع) پس از ۲۱ رمضان سال۴۰ هجری قمری عهده‌دار زمامت جامعه می‌شود و این زمامت به مدت ۶ یا ۸ ماه به طول می‌انجامد اما معاویه با تطمیع اطرافیان حضرت امام حسن (ع) را وادار به صلح می‌نماید.»

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد همدان با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از صلح امام حسن مجتبی (ع) به نرمش قهرمانانه بیان کرد: «اگر نبود این صلح و نرمش قهرمانانه امروز چیزی از اسلام باقی نمانده بود این صلح زمینه ساز قیام امام حسین (ع) در عاشورا شد.»

طالقانی بیان کرد: «پیشوای دوم شیعیان، هنگامی که جنگ با معاویه رابرخلاف مصالح عالی جامعه اسلامی و حفظ موجودیت اسلام تشخیص داد و ناگزیر صلح و آتش‌بس را قبول کرد، فوق‌العاده کوشش نمود تا هدف‌هایعالی و مقدس خود را به‌قدر امکان از رهگذر صلح و به نحو مسالمت آمیزتأمین کند.»

وی تأکید کرد: «به‌طور قطع و یقین امام می‌دانست که معاویه شروط صلح رامی‌پذیرد ولی به آنها وفادار نخواهد بود امام مفادی در آن گنجاند کهعهدشکنی معاویه موجب بیداری جامه شود.»

طالقانی بیان کرد: «ازجمله این شروط که در تاریخ آمده است، واگذاریخلافت به معاویه به‌شرطی که به کتاب خدا و سنت پیامبر و روش خلفای شایسته عمل کند، معاویه حق ندارد برای خود جانشین برگزیند و پس از اوخلافت به امام حسن (ع) و بعد از او به امام حسین (ع) باید برسد، شیعیان علی علیه‌السلام در هرکجا هستند در امان باشند و معاویه متعرض آنها نگردد، معاویه حق ندارد خود را امیرالمؤمنین بنامد و چند شرط دیگر اما معاویه بعد از به‌دست آوردن خلافت و قدرت، به هیچ‌یک از شرایط صلح عمل نکرد و حتی با ایجاد جو خفقان در جامعه اجازه نمی‌داد مسلمانان نام فرزندان خود را علی بگذارند.»

وی بیان کرد: «پس از ۸ ماه خلافت امام حسن مجتبی (ع) ۱۰ سال عهد دار زعامت شیعیان بودند البته در جوی مسموم و خفقان که معاویه برای آن امام و پیروانشان به وجود آورده بود و به همین دلیل ما کمتر روایت فقهی از امام در دسترس داریم و این خود نشان دیگر از مظلومیت و غریبی این امام هماماست.»

طالقانی تأکید کرد: «امام در قله علم و دریای بیکران معرفت بود ولی کسی به ایشان برای بهره‌گیری از معارف رجوع نمی‌کرد و این نهایت غربت است.»

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد همدان تصریح کرد: «همین جو مسموم باعث شده که ویژگی‌های شخصیتی امام حسن مجتبی که دومین امام شیعیان و در شجاعت و دلاوری سرآمد عصر خود است، به خوبی شناسانده نشود.»

وی گفت: «در جنگ جمل با توجه به خرافه‌هایی که درباره آن شتر سرخ‌مویبه وجود آمده بود امام حسن (ع) توانست با عبور از میان لشکر شتر را کشتهو به این خرافه پایان دهد و یا در جنگ صفین امام از فرماندهان ارشد لشکر امیر المومنین بود و در جنگ نهروان از سرداران ارشد سپاه اسلام بودند.»

طالقانی گفت: «اما در شرایطی که ۴۰ هزار نفر با پیشوای دوم شیعیان جهان بیعت کرده بودند در زمان صلح به‌اندازه انگشتان دو دست نزد امام یاور و پشتیبان نبود و در این شرایط صلح با معاویه رقم خود و این فرصتی شد برای پرده از نقاب کشیدن معاویه برای جامعه اسلامی که خود زمینه‌ساز قیام عاشورا است.»

وی خاطرنشان کرد: «معاویه خود را در ابتدا چهره دینی، از صحابه رسول خدا معرفی کرد اما امام حسن توانست با بدعهدی که در پیمان صلح از معاویه نشان داد پرده از نقاب این منافق تاریخ بردارد و مبارزه با معاویه را به یکمطالبه عمومی مبدل کند.»

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد همدان با اشاره به حدیثی از امام حسن مجتبی (ع) که می‌فرماید “کن لدنیاک کانک تعیش ابداًو کن لاخرتک کانک تموت غدا”برای دنیایت چنان باش که گویی جاویدان خواهی ماند و برای آخرتت چنان باش که گویی فردا می‌میری”. تصریح کرد: «به نظر بنده تمام اسلام در این روایت متجلی است.»

وی افزود: «تلاش و سازندگی و مفید بودن برای جامعه اصلی که همواره مورد تأکید تعالیم دینی است و آمیختگی این با معنویت که برای آخرت همتوشه‌ای فراهم شود می‌تواند سعادت دنیا و آخرت را به گفته کریم اهل‌بیت(ع) فراهم آورد.»