مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: خودروی برقی آراز دانشگاه آزاد اسلامی همدان ثمره تلاش ۲۰ ماهه و پیشتاز در حفاظت از محیط‌ زیست است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کارآمدترین بروز و ظهور خلاقیت، امکان بهره‌وری حداکثری از منابع موجود است و چنین راهبردی زمانی سودمند است که بتوان در ساده‌ترین شکل ممکن، راهکاری برای رفع مشکلات پیچیده جامعه به‌دست آورد.

به اعتقاد بسیاری از متخصصان حوزه سلامت، بحث آلودگی هوا در زمره همین مشکلات پیچیده و لاینحل دنیای امروزی است، مشکل آنجا دشوارتر می‌شود که تولیدات صنعتی و ماشین‌افزار دست‌ ساخت بشر، پرچم‌دار ضدیت با محیط‌ زیست می‌شود.

آلودگی ناشی از سوخت پیشرانه‌های فسیلی از جملهٔ این مصائب است و اینجاست که خلاقیت تنی چند از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همدان نمودی دوچندان پیدا می‌کند که با ساخت «خودروی برقی آراز» اثبات کرده‌اند، اگر همت و اراده‌ای نسل جوان جمع شود، آسمان آبی چندان هم دور از دسترس نیست.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان درباره خودروی الکتریکی آراز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «خودروی برقی آراز (به معنی رود ارس) ثمره یک تلاش ۲۰ ماهه است که از یک موتور ۱۰ کیلو وات BLDC بهره گرفته و یک باطری لیتیوم- پلیمر-آیون، ۷۲ ولت برق مورد نیاز برای راه اندازی آن را تامین می‌‏کند.»

مهدی عسکری کیا با بیان اینکه این خودرو می‌تواند با یک ساعت شارژ، یک و نیم ساعت مسیر صاف بدون شیب را با بار ۴۰۰ کیلوگرم و سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت، طی کند افزود: «سقف سرعتی آراز ۶۰ کیلومتر بر ساعت، سیستم انتقال قدرت این خودرو دایر کت بوده و از یک دیفرانسیل با ضریب تبدیل ۴. ۳ برای تبدیل دور به گشتاور بهره می‌برد.»

وی بیان کرد: «سیستم فرمان آراز از نوع ACKERMANN و سیستم تعلیق جلوی آن از نوع MC. PHERSON است، ترمزهای جلو از نوع دیسکی و سیستم عقب از نوع کاسه است علاوه بر اینکه یک باطری ۱۲ ولتی نیز برای تأمین برق روشنانی و لوازم برقی خودرو تعبیه‌ شده است.»

این مسئول تصریح کرد: «خودروی برقی آراز از دسته خودروهایی است که در صنعت خودروسازی به آن گلف کارت (Golf Kart) می‌گویند، بنابراین تست‌های خیلی ساده‌ای در خصوص نحوه عملکرد و ایمنی آن‌ها انجام می‌شود و ازاین‌رو استانداردسازی تولید این خودرو نیز خیلی پیچیده نخواهد بود.»

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های خودروهای برقی و بنزینی این است که موتورهای بنزین سوز به دلیل مصرف سوخت حتی در حالت پیمایش صفر (کارکرد درجا) موجب آلودگی هوا می‌شوند، حال‌ آنکه خودروهای برقی به لطف موتورهایی کهبه‌سرعت خاموش و روشن می‌شوند در حالت پیمایش صفر، به هیچ انرژی‌ای نیاز نداشته و آثار آلودگی نیز از خود برجای نمی‌گذارند.»

به گزارش آنا، اعضای تیم اجرایی این پروژه عبارت‌اند از: مهدی عسگری کیا به‌عنوان طراح اصلی و مجری طرح، امیرحسین حکمتیان به‌عنوان طراح و مدلینگ کامپیوتری، محمدامین جمشید درزمینه سیستم انتقال قدرت، علی درویشی، سیستم ترمز و فرمان، سعید طاهری، تریم داخل خودرو و محمود صادق طاهری در خصوص استراکچر و بدنه خودرو برقی آزار دانشگاه آزاد اسلامی همدان فعالیت کرده‌اند.